Candico: Antwerpse suikerfabriek al 7 jaar Fair Trade...

(...maar waarom toch voor Oxfam kiezen)


De Merksemse suikerfabriek Candico is de laatste overblijver in een lange geschiedenis van Antwerpse suikerraffinaderijen. Rietsuiker werd voor het eerst in de 14e eeuw door Venetiaanse schepen langs de Schelde Antwerpen binnen gebracht, maar pas vanaf de 16e eeuw kwam de suikerverwerking tot volle expansie.
Aan die vele suikerschepen die de ruien opvoeren dankt de Suikerrui nog steeds haar naam. Tot in de 19e eeuw kende Europa geen suikerteelt - suikerriet wordt gekweekt in verre en exotische gebieden.
Suiker uit suikerbieten is een recent (en overgesubsidieerd) fenomeen, en een schoolvoorbeeld van erg oneerlijke handelsregels (lees hier alles over het protectionisme van de suikermarkt)

Toch overleefde Candico, dankzij het succes van kandijsuiker en kandijsiroop, en vandaag vind je het merk in alle grote supermarkten. In 2002 werd het hele rietsuikergamma van Candico gecertificeerd en sindsdien draagt het het Max Havelaarkeurmerk. Dat juichen we toe.

Enkele partners van Candico zijn ook partners van Oxfam Wereldwinkels, zoals Montillo en Manduvira in Paraguay.
Waarom zouden we nog fairtradeproducten kopen in de Wereldwinkel nu we in de supermarkt steeds meer gecertificeerde producten kunnen kopen? Die vraag krijgen we hier vaak, van klanten in de winkel of van jongeren op klasbezoek.

Arne Schollaert - economisch expert van Oxfam Wereldwinkels - formuleert het antwoord in Mo-magazine als volgt:
 'Wij werken via het ‘all can be, must be’ principe. Dat houdt in dat alle ingrediĆ«nten waarvan een gecertificeerde variant bestaat, in die vorm gebruikt moet worden. In een chocoladereep moet naast gecertificeerde cacao, voor Oxfam dus ook gecertificeerde rietsuiker zitten. ‘Juist omdat bietsuiker een illustratie is van de onrechtvaardige protectionistische regels’
en:

 'Stap naast de supermarkt ook de Oxfam Wereldwinkels binnen. Zo geef je het signaal dat je de strijd voor eerlijke handel ondersteunt. Enerzijds door naar ons verhaal te luisteren en anderzijds door producten te kopen’, aldus Schollaert. Op die manier ‘vergroten wij het draagvlak voor eerlijke handel. En hoe meer mensen hierachter staan, hoe groter de druk op politici om in actie te komen’

Ook Knack besteedde de voorbije week aandacht aan onze roep om eerlijke handelsregels.

Suikerriet van onze partner Manduvira in Paraguay




Reacties