Constructief nieuws: productie duurzame koffie nadert recordniveau

Vanochtend op Radio 1, in het programma Hautekiet, werd er gediscussieerd over de inhoud van het nieuws. Focussen onze journalisten van radio, tv en dagbladen niet teveel op conflicthaarden, op rampen, misdaad en politieke geschillen? Volgens Bjorn Soenens, hoofdredacteur van Het Journaal, hoeft het niet altijd kommer en kwel te zijn, maar kan een nieuwsdienst zich ook concentreren op wat er zich echt in de wereld afspeelt, want daarop moet ons wereldbeeld afgestemd worden. Constructief nieuws brengen heet dat.
Het is niet zo dat de wereld altijd een vrolijke plek is, maar een journalist zou meer aandacht moeten hebben voor constructieve oplossingen en minder voor scoops. Een interessante discussie. Herbeluister ze hier

Vandaar vandaag dit positieve nieuws op de blog:

De productie van duurzame koffie nadert zijn recordniveau.

 


De wereldwijde koffieproductie fluctueert van jaar tot jaar, maar er is een duidelijk stijgende trend te zien. Volgens het Amerikaanse Departement van Landbouw bedroeg de globale productie vorig jaar iets meer dan 9 miljoen ton. De Europese Unie is de grootste afnemer van koffie, met bijna een derde van de wereldwijde productie, gevolgd door de Verenigde Staten en Brazilië.


De prijs van koffiebonen wordt vooral bepaald door Londen en New York, in het Zuiden zijn zo'n 25 miljoen mensen (vaak kleine boeren) erg afhankelijk van en kwetsbaar door deze prijsschommelingen.

En dan het goede nieuws: in de afgelopen jaren ontstonden er steeds meer initiatieven om tot duurzame koffie te komen. De belangrijkste standaarden zijn fair trade (uiteraard!), biologisch, UTZ-certificering (op grond van sociale- en milieucriteria) en Rainforest Alliance (verantwoorde arbeidsomstandigheden en ziektebestrijding).
In 2009 was naar schatting 8 procent van de wereldwijd geëxporteerde koffie gecertificeerd onder één van deze initiatieven. Volgens het World Watch Institute groeit het aandeel van gecertificeerde koffie echter snel en kan deze volgend jaar al 20 tot 25 procent van de totale koffiehandel omvatten.

Tijd voor een lekker en eerlijk kopje espresso, wat u?

(bron: Mo Magazine)

Reacties